Motoron a világ körül – Elspeth Beard

Írta: T. R. Salty 2017. augusztus 16., szerda 05:04
Értékelés:
(0 szavazat)

 A 19. század második felében Phileas Fogg 80 nap alatt utazta körbe a Földet. Ma már ez sokkal gyorsabban is megtehető, attól függően, milyen közlekedési eszközt választ az ember.

Gépkocsival, pláne motorral azonban ez tovább is tarthat. Akár három évig is. Embert próbáló feladat, főleg, ha nő az ember, és egyedül utazik. Elspeth Beard, egy motorrajongó angol építészlány mindezt megtette, sőt, nem is egyszer! Elspeth Dél-Angliában, Salisburyben született, 1958-ban. Már egészen fiatal korától érdekelni kezdték a motorok, és 16 évesen meg is szerezte rájuk a jogosítványt. Az érettségi után építésznek tanult, ám három év után megszakította tanulmányait,

hogy megvalósítsa nagy álmát: körbemotorozni a Földet.

Még 1980-ban vásárolt egy 1974-es évjáratú BMW R 60/6 típusú motorkerékpár, amivel bejárta Írországot, Skóciát és Korzikát. Építészeti tanulmányai során pubokban dolgozott, majd az így összespórolt 1900 dollárral a zsebében 1982-ben nekivágott a világkörüli útnak. Az első állomás New York volt, ahova repülőn vitték a motort. A kontinenst átvágva Los Angelesbe érkezett, ott a járgányt behajózta, maga pedig újra repülőre szállt. Míg a BMW a tengeren ringatózott, a lány Új-Zélandon túrázott. Ezek után hét hónapot dolgozott Sydney-ben építészgyakornokként, és egy garázsban lakott addig, míg rendezte alaposan megcsappant anyagi helyzetét.

Heteket töltött azzal, hogy alumíniumból hajtogatott, zárható dobozokat készítsen, melyek elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy útját folytassa.

Akkoriban ugyanis még nem léteztek a manapság motorokra szerelhető, műanyag tároló dobozok. Ezek után következett a kontinens átszelése, amikor is elszenvedte első komolyabb balesetét. Queenslandben óriásit bukott, és két hetet töltött kórházban. Szerencsére komolyabb következménye az esetnek nem lett.

Ausztrália után csónakkal átkelt Szingapúrba, itt azonban minden értékét, az összes iratát ellopták.

Újabb hat hét telt el a pótlásokkal, mire folytathatta útját Thaiföldre. Itt szenvedte el újabb balesetét: elgázolt egy elé kiugró kutyát, ő pedig fának ütközött. Egy thai család vette gondozásába az újabb két hét kényszerpihenő alatt. De legalább kijavíthatta szállítódobozait, és érdekes felfedezést is tett a családdal kapcsolatban:

„Akkor értettem meg, miért örültek nekem annyira. Hetekre elláttam őket élelemmel.”

Az elgázolt kutya ugyanis a fazékban végezte! Felépülése után az indiai Madrasba hajózott, majd onnan felmotorozott Kalkuttába és Katmanduba. Ekkor már 1984-et írtak, és két év után itt találkozott először a szüleivel, akik teljesen ledöbbentek lányuk soványságán. (Elspeth 65 kilósan indult útnak, ekkora azonban már 10 kilót fogyott!) Tett még egy kitérőt a Himalájába, majd Katmanduban csatlakozott egy holland motoroshoz, akivel aztán visszaindultak Európába. A politikai helyzet változása miatt azonban majdnem kútba esett az utazás: a szikhek 1984-ben megölték Indira Gandhi indiai miniszterelnököt, és az egész Pandzsábi régió lázongott, ahol a motorosok át szerettek volna jutni Pakisztánba. Csakis egy általuk hamisított engedélynek köszönhették, hogy végül is sikerült. Pakisztánt biztonságosan átszelték, majd következett Irán, ahol gyorsan haladtak a jó minőségű utakon.

A nehézséget az okozta, hogy Elspeth motorja kezdte megadni magát, a lány hepatitiszt kapott és a pénze is elfogyott.

Mire Törökországba értek, már csak 41 kilót nyomott. Muszáj volt megállniuk. Mikor sikerült talpra állnia, a Görögországon, Európán keresztül vezető hazaút már koránt sem volt annyira megerőltető, mint a korábbi sok-sok kilométer. Kivéve az akkoriban hírhedt jugoszláviai szakaszt, melyet egyenesen a halál útjának neveztek.

„Ez egy kétsávos aszfaltút volt, ami mindkét oldalán tele volt törmelékkel és folyamatosan teherautókat kellett előznöm…

Néha ezek a teherautók hárman mentek egymás mellett, használva az út koszosabb részeit is mindkét oldalon. Ilyenkor csak annyit tudtam tenni, hogy lementem az útszéli árokba. Az út tele volt keresztekkel és virágokkal, melyekkel a hozzátartozók emlékeztek meg az itt elhunyt szeretteikről. Borzalmas érzés volt így motorozni.” – mesélte később.

Amikor három év után, 1985-ben Elspeth megérkezett Londonba, 77 280 kilométerrel mutatott többet a BMW R 60 órája. Mikor visszatért világ körüli útjáról, a lány befejezte építészi tanulmányait, és hét évet töltött el azzal, hogy átalakítson egy elhagyatott viktoriánus víztornyot lakóházzá, miközben teljes munkaidőben dolgozott Londonban. A víztornyon folyó munkálatok során apránként megalapozta építészi karrierjét, és számos díjat kapott (1994-ben elnyerte Royal Institute of British Architects nagydíját).

A motorozást sem hagyta abba.

Megjárta Marokkót, Európát, majd 2002-ben, most már társaságban, újra körbeutazta a Földet. Elspeth Beard – az első angol nő, aki körbemotorozta a világot – munkásságával több televíziós műsor és megszámlálhatatlan magazin foglalkozott. Életét és tevékenységét két japán televíziós dokumentumműsor is bemutatta. Vállalkozása a mai technikai eszközök hiányában – GPS, műholdas telefon, internet, e-mail stb. – hihetetlenül emberpróbáló és merész tett volt. Kevesen kísérelték meg utána csinálni, és még kevesebbeknek sikerült.

A cikk tájékoztató jellegű, a megjelenése pillanatában fennálló aktuális helyzetet tükrözi, ezért az információ felhasználása előtt kérünk, tájékozódj hivatalos forrásból is.

Megjelent: 170 alkalommal Utoljára frissítve: 2017. augusztus 16., szerda 09:39

Tetszett a cikk? Köszönjük, ha megosztod!

Kultúr

  • 1
  • 2

Életmód

  • 1

Sors

  • A

    A "szűz királynő" szüzessége

    Erzsébet királynő különleges géneket örökölt. Nem csak uralkodásra, de szüleit tekintve, szerelemre is született, hiszen a világ egyik legizgalmasabb romantikus történetének gyümölcseként kódolva volt a nagy érzelmekre. Apja, VIII. Henrik, anyja Boleyn Anna volt, aki miatt Anglia királya nemcsak saját, de országa hivatalos vallását is Bővebben
  • 1

Kereső

Kövess minket

Videók

Rövid hírek

  • Radics Gigivel bújt ágyba Varga Viktor

    Varga Viktor már egy hete a betegágyat nyomja, de egy klipforgatás miatt erőt vett magán és felkelt.

    Bővebben
  • Kit Harrington elszúrta a lánykérést

     Amikor az eljegyzésről esik szó, mindig hatalmas nyomás van az emberen, hogy ez egy örökre emlékezetes, tökéletes pillanat legyen. Ez

    Bővebben
  • Peller Mariann: „Az én párom a legszuperebb apuka!”

    Peller Mariann párja igazi álomférj és mintaapa. Mikor kisebbik fiuk, Szilveszter egy éves lett, úgy alakult a helyzet, hogy ő

    Bővebben
  • Miért szinglik a szépségkirálynők?

    A Nemzet Szépe szépségverseny győztesei sok mindenben különböznek, de egy dologban hasonlítanak egymásra: mindketten egyedülállóak. Özer Nóra és Kis Gabriella

    Bővebben
  • Gyermekotthonban segédkeztek a Morning Show műsorvezetői

    Szombaton is együtt kezdte a napot Pataki Zita, Stohl András és Janklovics Péter. A Morning Show házigazdái ezúttal a Szátoki

    Bővebben
  • Marton Adrienn: Halálfélelmem volt a forgatáson

    Szakadó esőben és csúszós szerpentinen kezdett el gurulni alatta az autó. Marton Adrienn, a LifeTv Édes élet Toszkánában című műsorában

    Bővebben
  • Szakmát váltott egy napra Hajas László

    Mesterszakács lett a mesterfodrászból. Hajas László egy teljes napra átvette Wossala Rozina sztárséf helyét a Kishusom nevű éttermében. A mesterszakács

    Bővebben
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • Most népszerű

Facebook

Bulvár

  • 1
  • 2
  • 3

Szerelem

  • 1
  • 2
  • 3

Ezotéria

  • 1
  • 2
  • 3

Világ

  • 1
  • 2
  • 3

Gyerek

  • 1
  • 2
  • 3

Könyv

  • 1
  • 2
  • 3

Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.